.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها ، بهانه ای برای هجمه به دولت تدبیر و امید
علیرضا یونسی
اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها ، بهانه ای برای هجمه به دولت تدبیر و امید

شمال نیوز: علیرضا یونسی - این روزها، اصلی‌ترین مشغله دولت « اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها » به مهمترین دغدغه ذهنی مردم نیز تبدیل شده است.
همه به ياد داريم كه در اواخر سال 1388 بعد از مدتها رفت و برگشت بين دولت و مجلس، سرانجام قانون هدفمند كردن يارانه‌ها با جلب رضايت حداكثري دولت به تصويب رسيد و به دولت ابلاغ شد.
در سال 1389 دولت احمدی نژاد از اول دي ماه، با پرداخت يارانه نقدي به خانوارها و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و نان اجراي قانون را آغاز كرد. البته دولت و تیم احمدی نژاد چندين ماده از قانوني را كه خود خواسته بودند ،را نقض كردند :
1. دولت مكلف بود تدريج را در افزايش قيمت بنزين،گازوئيل،گاز، برق، نان و... رعايت كند[1]، اما رعایت نكرد.
2. دولت مكلف بود 30 درصد درآمد حاصل از افزايش قيمت‌ها را براي جلوگيري از تعطيلي واحدهاي توليدي و بيكاري كارگران، به آن‌ها اختصاص دهد[2]، ولي فقط يك هشتم آن را تخصیص داد.
3. دولت مجاز بود 20 درصد از درآمدهاي به دست آمده را به بودجه عمومي دولت تخصيص دهد[3]، اما این کار را هرگز نکرد .
4. دولت مجاز بود «حداكثر تا 50 درصد» از درآمد حاصل شده را به خانوارها اختصاص دهد[4]، متأسفانه همه درآمد را به اين كار اختصاص داد.
5.  قرار بود پرداخت نقدي با لحاظ ميزان درآمد خانوار باشد[5].  اما همه را مساوي پرداخت.
6. قرار بود سهمي را كه به خانوارها تخصيص مي دهد علاوه بر پرداخت نقدي، براي تامين اجتماعي (مانند گسترش بيمه) نيز صرف كند [6]، ولي همه را صرف يارانه نقدي كرد.
7. قرار بود، از هيچ محل ديگري از بودجه كل كشور براي اين پرداخت‌ها استفاده نكند[7]، ولي با بالا گرفتن مبلغ نقدي پرداختي (ماهانه 44500 تومان براي هر نفر كه 4 هزار تومان آن يارانه نان بود)، پول كم آورد و از منابع ديگر بودجه بطور غیرقانونی سوء استفاده كرد.
بدين ترتيب دولت احمدی نژاد درموارد متعدد حكم قانون را زير پا گذاشت و روح آن را نيز ناديده گرفت.
در محموع عملکرد منفی در زمان دولت آقای احمدی نژاد موجب شد کشور بناحق با دشواری‌های زیاد ناشی از تحریمهای دشمنان انقلاب مواجه و در نتیجه جامعه با محرومیت‌های متعددی رو به رو شود.
اقتصاد ایران در شرایط کنونی به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌های گذشته و البته کارشکنی برخی سودجویان زالو صفت، به مرحله‌ای رسیده است که باید پذیرای چاقوی تیز جراحان اقتصادی باشد. آغاز این عمل جراحی اما برای جناب آقای روحانی هزینه دارد. چرا که برخی از طبقات مردم که حتی به او رأی داده و حامی او هم محسوب می‌شوند، ممکن است از گرانی‌های جدید ناشی از این جراحی ناراحت باشند.
اما آقای دکتر روحانی و تیم اقتصادی‌اش به دلیل منافع ملی عزم خود را جزم کرده‌اند تا این جراحی دردناک بر اقتصاد ایران را انجام دهند؛ عملیاتی که اگر به درستی صورت گیرد، اقتصاد بیمار ایران را پس از تحمل درد ناشی از تیغ جراحی، رو به بهبودی خواهد برد . آنوقت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و "شجاعت" دکتر روحانی با چاشنی " تدبیر" قابل تقدیر است.
و اما متاسفانه برخی شکست خوردگان انتخابات با توجه به فضای ناشی از وضعیت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به دنبال کارشکني بر علیه دولت آقای دکتر روحاني‌اند و البته اذهان عمومي نیز متوجه همه امور است و میداند ... چرا که اين روز‌ها از برخی رفتارها و نامه نوشتن‌ها و سخنرانیها بوي سياسي غیر از مصالح مردم و کشور استشمام مي‌شود و نشان مي‌دهد شکست خوردگان در انتخابات 24 خرداد ، دنبال اين هستند تا با لطایف الحیلی در امور دولت آقاي روحاني اخلال کنند.
گر چه دولت گذشته بی توجه به مشکلاتی که پیش خواهد آمد، حتی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را "کاغذ پاره" خواند و با مواضع خاص خود سبب شد تا به کشور در حوزه های مورد نظر آسیب جدی وارد شود . آثار تحریم ها در ابعاد مختلف بر زندگی مردم بویژه در حوزه معیشت تأثیر منفی زیادی برجای گذاشت. تورم بشدت افزایش یافت ، قیمتها بطور مستمر بالا رفت و آرامش روانی جامعه دستخوش تغییر شد . واما مردم در انتخابات 24 خرداد به آن شیوه خدمتگزاری نه بزرگی گفتند و خواهان تجدید نظر اساسی در وضع گذشته شدند . به همین منظور واقعیتی که از ۲4 خرداد92 در کشور ما خودنمایی می‌کند، این است که جامعه خود را آماده تنش زدایی کرده است و دولتمردان نیز با هدایت رهبری فرزانه انقلاب به این سمت حرکت کند .
حال به آن دسته محدود از مخافین رأی مردم باید گفت که اگر واقعا دلسوز نظام و کشور هستند، در اظهار نظراتشان منصف و واقع بین باشند چرا که یکی از اصلی ترین لازمه‌های موفقیت درعرصه داخلی و بین الملل آرامش فضای کشور است.
بعد از روی کار آمدن دولت جدید، قدرتهای بزرگ با پای خود و در سطحی بمراتب بالاتر از دوران آقای جلیلی به میز مذاکره بازگشته اند و سد تحریم در حال ترک برداشتن است ، قیمتها تا حدی کنترل شده است ، آرامش روانی و امید به آینده ای روشن بر فضای سیاسی ، اجتماعی جامعه با آمدن دولت جدید ، حاکم شده است ، لذا اذهان عمومی قضاوت خواهد کرد کدام گروه شایستگی بیشتری برای اداره کشور دارند.
با این توضیحات باید گفت  "دولت اعتدال" بهترین عنوانی است که می‌توان برای دولت  آقای روحانی به کار برد .
حالا در شرایطی که در فضای داخلی نشاط و امید جای پررنگی در اذهان عمومی دارد، نظام بین الملل هم شاهد این مساله است که « تنش زدایی» جایگزین سیاست تقابلی ناموزون دولت‌های نهم و دهم شده است ، همه باید کمک کنند تا با استفاده از شرایط مناسب پیش آمده در جامعه به انتظاراتی که ریشه در نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد دارد، جامعه عمل پوشاند .
گام هایی که در هفت ماه آغازین کار دولت کاملا منطقی برداشته شده است، با توجه به رهنمودهای اقتصاد مقاومتی، در تاکید بر اقتصاد دانش بینان ، تحرک دیپلماتیک برای رفع موانع از سر راه صادرات کالاها و خدمات، توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، توسعه ظرفیت های تولید نفت و گاز، رفع موانع از صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش صدور فرآورده های نفتی و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا، در جهت این سیاست های کلی بوده و مورد تایید و تاکید صریح رهبری بزرگوار قرار گرفته است.
 امید داریم با ایجاد فضای همدلی بیشتر، به همت همه تلاشگران ، سال ۹۳ ، سال شکسته شدن محدودیت ها و شکوفایی و رونق و رشد و توسعه پایدار در اقتصاد و فرهنگ ایران با عزم ملی و مدیریت جهادی را شاهد باشیم زیرا که ما برای پیشرفت و تعالی کشور راهی جز وحدت و همبستگی نداریم .
( علیرضا یونسی  معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران )


پی نویس :
[1] بندهاي الف، ب، و ج  ماده 1 و بند الف ماده 3 و ماده 4 قانون هدفمند كردن يارانه ها مصوب 15/10/89
[2] ماده 8
[3] ماده 11
[4] ماده 7
[5] بند الف ماده 7
[6] بند ب ماده 7
[7] مستفاد از مواد 13 و 15


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 ارديبهشت 1393
درود بر آقای یونسی بسیار عالی بود . روحانی متشکریم
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
در زمان تصویب قانون هدفمند سازی یارانه ها قرار بر این بود که از در آمد حاصله از افزایش نرخ حاملهای انرژی و اصلاح قیمتها 50%پرداخت نقدی به مردم و مابقی در زیر ساختها و ، امور درمانی و بیمه ای و... هزینه و برنامه ریزی گردد. اما به دلیل غیر کارشناسی بودن تمامی مراحل ؛ ثبت ، شناسایی خانوارها و پرداختها نه تنها نیمی از آن صرف توسعه ی کشور نشد بلکه فقط برای تأمین مبلغ یارانه ی نقدی که مبلغ 43 میلیارد بود و تنها درآمد حاصله از اصلاح قیمتها 22 میلیارد که 23 میلیارد کم آمده از راکد ماندن پروژه های عمرانی ، افزایش بی رویه قیمتها ، دریافت نقدینگی از وزارتخانه ها و... تامین میشد و وضعیت کشور به اینجا کشیده شد. امیدواریم دولت یازدهم با بهره گیری از نظر کارشناسان خبره و حمایت مردم در امر به قول شما دوست عزیز جراحی اقتصادی موفق و موید باشند.
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
احمدی نژاد به کدوم حرفش عمل کرد که این یکی باشه . البته حرفی که بدون تعقل باشه عاقبتی جز این نخواهد داشت
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
اون آقای احمدی نژاد بدعت بدی در کشور گذاشتن قانون شکنی یکی از این بدعتهایشان بود و دیگری دروغ گویی بی مرزشان که با این کار به شعور مردم توهین می کردند.
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
تحریم ها نشانه ی بی برنامگی و ندونم کاری دولت قبلی بود که بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب و شرایط بین الملل این بلا رو سر کشور آوردن
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
اقتصاد کشور به لبه ی پرتگاه رسیده اگر واقع بینی دولت یازدهم نبود معلوم نمیشد چه بلای به سر این نظام اسلامی که بخاطرش خونها ریخته شده میومد.
پاسخ ها به این نظر
جعفری 7 ارديبهشت 1393
آقای یونسی عزیز مردم به خوبی شرایط را درک می کنند مردم با رای دادن خودشان در 24 خرداد به آقا یروحانی این را ثابت کردند . الان نوبت شماست که با توکل به خدا مشکلات را پیش ببرید .از این شایعه سازان نرسانید
آقا ی یونسی اصلاحات و اعتدال پشت سر شماست مهمتر از پشتوانه اجتماعی اصلاحات و اعتدال خون شهدا و اعتماد مردم پشت سر شماست .

آقای یونسی لطفا سریعا افراد نزدیک به تفکر روحانی را در سمت های سیاسی و ادارات کل منصوب کنید تا الاقل اینها بتوانند برنامه های دوت را به مردم گزارش بدهند .
آقای یونسی فردی که وابسته به نماینده یا طیف مخالف دولت است نمیتواند به نحو احسن برنامه های دولت را اجرا کنند.

آقای یونسی ما به شما ایمان داریم به تفکر اصلاحات و اعتدال ایمان داریم .
آقای یونسی یک میلیون دویست رای در استان پشتیبان شما هست .
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
آقایونی که ادعای وطن پرستی و نظام دوستی میکنید بگذارد دولت عزیزمان کار خودش را بکند تا کی سنگ اندازی . مردم به هویت واقعی شما پی برده اند
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
در هشت سال گذشته اقتصاد ، فرهنگ ، وجه بین المللی و امنیت روحی و روانی ما زیر پاهای جاه طلبانه و نا هوشیار ... له شد. روحانی عزت ما رو برگردوند تا امید داشته باشیم
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
آقای یونسی دوبار تو شمال نیوز از شما تشکر کردم یکی بخاطر انتصاب دکتر عزیزمان ابراهیمی و اینبار بخاطر روشنگریتان . متشکرم
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
ماهم از این بابت از آقای یونسی متشکریم
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
تمام برنامه ها و پیشرفت کشور تخت شعاع این قانون قرار گرفت که نیاز به مدیریت و توان کافی داشت و دولت قبلی توانست اجرا کند بلکه اوضاع را خرابتر کرد. یاد جراحی می افتم که برای درمان درد بیمار شکم ان را شکافت نه تنها درد درمان نشد که باعث جراحی های بعدی شد آخه قیچی رو تو شکم بینار جا گذاشتن .الان نوبت جراح حاذق هستش تا درد جامعه را کم کند.
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
بیشترین در آمدهای نفتی در هشت سال قبلی داشتیم و بیشترین و بزرکترین اختلاسها ، کسری بودجه و.. هم در این هشت سال بود . ما در 24 خرداد92 خواستار اصلاح این وضع بودیم
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
شیوه ی نا کار آمد مدیدریت قبلی را نمی خواستیم که دولت تدبیر و امید را برگزیدیم
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
شمال نیوز جان بزن کامنتها را چقدر پنهان کاری
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
دوست عزیز غیر از اینکه همه ی کامنتها رو نمی زاره اونهایی رو هم که میزاره گلچین میکنه یعنی هرکدوم که بیشتر دوست داشت نمایش میده !باید همه ی مطالب رو گفت تا مردم خودشان قضاوت کنند
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
برای موفقیت آقای روحانی و سرافرازی کشور دعا می کنیم
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
مردم خودشون همه واقعیت رو میدونن و با آقای یونسی موافق حالا تو نظرات رو نزار رسانه
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
دولت یازدهم عزیز کار بسیار سختی در پیش رو دارد ، هشت سال جز ویرانی و خرابکاری کاری انجام نشده حالا باید به بازسازی یا شاید هم نوسازی پرداخت .
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
لطفا عکس آقای یونسی را بزنید. متشکرم
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
قانون شکنی ها و تک محوری عمل کردن احمدی نژاد اعتماد و اعتقاد نداشتن به متخصصین، کشور را به سمتی برد که متاسفانه امروز جامعه ما و جوانان ما منزوی شدند. احمدی نژاد همه جور آمار میداد الا آمار طلاق هایی که بخاطر مشکلات اقتصادی وبیکاری جوانان بودنت با اینکه از لحاظ اقتصادی شرایط مطلوبیت نداریم اما حاضریم هر نوع همکاری در این زمینه با دولت تدبیر و امید داشته باشیم تا کشور از این حالت خارج شده و جامعه ای شاداب داشته باشیم. آقای یونسی از اینکه واقعیت ها را بیان نمودید از شما تشکر میکنیم.(فهمیده)
رضایی 8 ارديبهشت 1393
شما نیوز چرا کامنت هایی که به نفع دولت تدبیر و خصوصا مرد تدبیر استان مرد اخلاق استان جناب آقای یونسی را نیمیگذارید .
عباس آقا معرفتت کجا رفت .
آقایانی که چشم انتظاری شکست دولت و اختلاف اعتدال و اصلاحات را دارید مطمعن باشید این آرزو را به گور خواهید برد.
عباد 8 ارديبهشت 1393
آقایانی که فقط نظام را متعلق به خودتان می دانید
پس لطفا اینقدر چوب لای چرخ دولت نگذارید .
و به حرمت خون شهدا با دولت همکاری کنید یا بلد نیستید سکوت کنید تا دولت کار خودشو پیش ببرد.
عباد 8 ارديبهشت 1393
دولت تدبیر و امید دولت خرد ورزی و اندیشه و مشورت پذیری است
برخی ممکن است سبک دولت را نپسندند خب باید نقد منصفانه داشته باشند نه اینکه از هر ابزاری برای کوبیدن دولت استفاده کنند.
باید کشور در فضای منطقی و معقولی به حرکت خود ادامه دهد.
مطمعن باشید دود این بازی ها فقط به چشم طبقه ضعیف جامعه می رود .
پس برای رضا یخدا هم شده معقولانه انتقاد کنید.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.042 seconds.